Øvelsesprogrammer Foreningen for Rygsøjlegigt og Morbus Bechterew
Foreningen for Rygsøjlegigt og Morbus Bechterew øvelsesprogrammer

Regelmæssig fysisk aktivitet kan modvirke krumhed og stivhed i ryg og brystkasse. Derudover kan fysisk aktivitet også
lindre smerterne. Det er vigtigt primært at træne led med nedsat bevægelighed. Leddene skal ud i yderstillinger, ligesom
musklerne skal strækkes for at styrke nakke og ryg.

Patienter med Morbus Bechterew kan til tider have svært at gennemføre et fuldt øvelsesprogram, og træningen må na-
turligvis ikke føre til yderligere smerter. I de tilfælde bør øvelserne udføres i et roligere tempo.

Træn tre gange om ugen
For nogle kan øvelser hos en fysioterapeut være en fordel. Det er også tilfældet, såfremt træningsprogrammerne ikke
kan gennemføres. Patienter med Morbus Bechterew har således mulighed for gratis fysioterapi efter henvisning fra sy-
gehus eller en praktiserende speciallæge.

Undersøgelser viser, at træning tre gange om ugen er lige så godt som daglige øvelser. De følgende træningsprogrammer
er inddelt i to grupper, henholdsvis A og B. Øvelserne markeret med A omhandler led med normal bevægelighed, mens
B anbefales til led med nedsat bevægelighed.

Første program omhandler øvelser, der tester smidighed og bevægelighed. Dette kan med fordel gennemføres hver tred-
je måned. Andet program indeholder øvelser, der anbefales i den daglige træning.

BLIV MEDLEM

text1-1
text2-3
Følg os på Facebook

Foreningens fysioterapeut Jens Ole Rasmussen

skaermbillede-2016-10-28-kl-20-36-53

skaermbillede-2016-10-28-kl-20-36-41

skaermbillede-2016-10-28-kl-20-36-29